top of page

​PRIVACYREGLEMENT

Privacyreglement voor de tandartspraktijken die worden gehouden door Holding Eijsink Tandartsen B.V., te weten: Eijsink Tandartspraktijk B.V., Langewijk 49 (KvK 87013509) www.eijsink-tandartspraktijk.nl.

Artikel 1. Algemeen
Wij zorgen ervoor dat de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens van onze patiënten zorgvuldig wordt uitgevoerd. Wij houden ons aan de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit privacyreglement informeert u over ons beleid.

Artikel 2. Definities
Ter verduidelijking definiëren wij enkele begrippen:

  • Persoonsgegevens: Alle gegevens die gebruikt kunnen worden om de patiënt te identificeren.

  • Verantwoordelijke: De partij die verantwoordelijk is voor de verwerking, zoals bedoeld in artikel 4, lid 7 van de Verordening. In dit privacyreglement is dit de tandartspraktijk.

  • Verwerking: Het bewerken van persoonsgegevens, al dan niet geautomatiseerd, zoals het verzamelen, opslaan, wijzigen, raadplegen, gebruiken, verstrekken of wissen van persoonsgegevens.

  • Verwerker: Een persoon of organisatie die persoonsgegevens verwerkt in opdracht van de verantwoordelijke, zonder direct aan diens instructies gebonden te zijn.

  • Betrokkene: De persoon op wie de persoonsgegevens betrekking hebben, doorgaans de patiënt.

  • Verordening: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

  • Privacyreglement: Dit document.

  • Geanonimiseerde gegevens: Persoonsgegevens die, zonder aanvullende informatie, niet meer aan een specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld.

Artikel 3. Hoe komen we aan gegevens?
Persoonsgegevens worden rechtstreeks van de betrokkene of diens wettelijke vertegenwoordiger verkregen. Gegevens kunnen ook van de zorgverzekering, de huisarts, andere behandelaars of instellingen worden verstrekt.

Artikel 4. Hoe en waarom verwerken we gegevens?

  1. De verwerking gebeurt op een manier die rechtmatig, behoorlijk en transparant is ten opzichte van de betrokkene. Het verzamelen van persoonsgegevens gebeurt enkel voor specifieke, expliciet omschreven en gerechtvaardigde doeleinden en niet op een wijze die onverenigbaar is met deze doeleinden.

  2. De verwerking van gegevens voor archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden wordt niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd.

  3. De verwerking is slechts rechtmatig wanneer ten minste één van de volgende voorwaarden is vervuld: a. Toestemming van de betrokkene; b. De uitvoering van een behandelingsovereenkomst; c. Bescherming van vitale belangen van de betrokkene; d. Het rechtmatig belang van de verantwoordelijke of een derde partij; e. De naleving van een wettelijke verplichting.

  4. De verwerking van persoonsgegevens gebeurt alleen als deze in verhouding staan tot het doel, en beperkt zijn tot wat noodzakelijk is.

  5. De tandartspraktijk verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: a. Behandeling van de patiënt; b. Informatie en communicatie met de patiënt; c. Financiële administratie; d. De werking van de website.

Artikel 5. Voorwaarden voor toestemming

  1. De verantwoordelijke kan aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking.

  2. De betrokkene kan zijn toestemming op elk moment intrekken.

Artikel 6. Andere gegevens
Geanonimiseerde gegevens vallen niet onder de bepalingen van dit privacyreglement.

Artikel 7. Welke gegevens verwerken wij?
De verwerking kan de volgende categorieën gegevens omvatten:

  • Naam, voornaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mailadres, betalingsgegevens van de betrokkene;

  • Een administratienummer zonder aanvullende informatie;

  • Gegevens van de ouders, voogden of verzorgers van minderjarige betrokkenen;

  • Gezondheidsgegevens van de betrokkene en, indien van toepassing, van diens familieleden;

  • Verdere gegevens die nodig zijn voor de behandeling.

Artikel 8. Informatieplicht

  1. De verantwoordelijke informeert de betrokkene of diens wettelijke vertegenwoordiger voordat persoonsgegevens worden verwerkt over:

    • De verantwoordelijke voor de verwerking;

    • De doeleinden van de verwerking;

    • De contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming (indien aanwezig);

    • Hoe de gegevens worden verwerkt;

    • De bewaartermijn van de gegevens.

Artikel 9. Recht op inzage

  1. De betrokkene heeft het recht om inzage te verkrijgen in zijn persoonsgegevens en kan de volgende informatie opvragen:

    • Een omschrijving van het doel van de verwerking;

    • Alle beschikbare informatie over de herkomst van de gegevens;

    • De categorieën van verwerkte gegevens;

    • De ontvangers van de gegevens.

Artikel 10. Andere rechten

  1. De betrokkene heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens.

  2. De betrokkene heeft het recht om zijn gegevens te laten corrigeren, verwijderen of de verwerking ervan te beperken.

Artikel 11. Uitoefening van rechten door de betrokkene
De verantwoordelijke zorgt ervoor dat de betrokkene zijn rechten op een duidelijke en transparante manier kan uitoefenen.

Artikel 12. Toegang en ontvangers van persoonsgegevens

  1. Alleen diegenen die direct betrokken zijn bij de behandeling van de betrokkene hebben toegang tot diens persoonsgegevens.

  2. Persoonsgegevens kunnen worden verstrekt aan:

    • Onderzoekers, zoals bedoeld in artikel 7:458 van het Burgerlijk Wetboek;

    • Zorgverzekeraars, indien nodig;

    • Derden voor de invordering van vorderingen, voor zover geen medische gegevens betroffen zijn.

Artikel 13. Register
De verantwoordelijke houdt een register bij van verwerkingsactiviteiten, waarin de volgende informatie wordt opgenomen:

  • De contactgegevens van de verantwoordelijke;

  • De doeleinden van de verwerking;

  • De categorieën van verwerkte gegevens.

Artikel 14. Datalekken
In geval van een datalek zal de verantwoordelijke dit melden aan de betrokkene en de toezichthoudende autoriteit.

Artikel 15. Bewaartermijnen
Medische gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de behandelingsovereenkomst worden 20 jaar bewaard.

Artikel 16. Geheimhouding
De verantwoordelijke en alle die toegang hebben tot persoonsgegevens, zijn verplicht tot geheimhouding.

Artikel 17. Beveiliging
De verantwoordelijke neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen.

Artikel 18. Website
De tandartspraktijk maakt gebruik van cookies op haar website om de gebruikerservaring te verbeteren en gegevens te verzamelen.

Artikel 19. Slotbepalingen

  1. De verantwoordelijke heeft geen verplichtingen anders dan die uit de wet voortvloeien.

  2. Wijzigingen aan dit privacyreglement worden door de verantwoordelijke aangebracht.

​

Address

Langewijk 49

7701 AB, Dedemsvaart

Telefoon

​

0523-614431

E-mail

  • Instagram

Instagram

@ Eijsink_tandartspraktijk

bottom of page